ÖL /
Smakar det så kostar det… i vanliga fall. Den anrika alen Spitfire är undantaget. I samband med att den nya 330 ml flaskan lanseras sänker man nämligen priset.
De svenska öldrickare som ställer krav på sin öl känner sedan länge till Spitfire. En smakrik ale av hög kvalitet från Englands äldsta idag fungerande bryggeri.
Nu lanseras den omtyckta alen Spitfire i en ny 330 ml flaska. Alen passar utmärkt att dricka som den är både i TV-soffan framför fotbollsmatchen och när du är ute med kompisarna och spelar brännboll eller har picknick. I samband med lanseringen sänker man även priset, den nya flaskan kommer att kosta 13:70.
– Det här innebär att de svenska ölkonsumenterna som uppskattar lite mer färgstark och smakrik öl nu kan få det till ett överkomligt bra pris, säger Richard Keller, produktchef Bibendum.
Smaken framför allt
Spitfire är stor i öllandet England och alen växer ständigt i popularitet. Den är lika populär bland gamla som unga runt om i hela landet. De som väljer att dricka Spitfire är de som alltid söker något extra i smakupplevelsen och därför inte nöjer sig med en vanlig stor stark. Alen ska drickas sval för att komma till sin rätt, men den får inte vara för kall då kylan stänger inne alla de härliga aromerna.
–Spitfire är klassisk i England och för engelsmännen är det mer än en ale, det är kultur! Det beror inte bara på smaken utan också för att både namn och image på ett kaxigt sätt spelar på luftduellen mellan England och Tyskland under andra världskriget där engelsmännen gick segrande ur striden, fortsätter Richard.
Spitfire är en ljus, bärnstensfärgad ale med en stor, fruktig, aromatisk doft med tydlig humlekaraktär och lätt maltighet. Smaken är stor och ganska fyllig med blommiga humlearomer och en lång eftersmak.
Relaterade inlägg:
- Storleken har betydelse – prova nya Spitfire Stubbies (32.3)
- Apotekarnes julmust i ny flaska (17)
- Tillverkning – från ax till flaska (16.2)
- Färdigblandade drinkar på flaska en trend som växer (16)
- Ny kvalitetsvodka lanseras (15)