MAT /
Vem blir den femte kvinnan i kampen mot bröstcancer?
Som en förlängning på Kellogg’s Special K’s samarbete med Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj utannonserar Kellogg’s en tävling på www.minspecialk.se. Tävlingen ger en av Sveriges kvinnor möjlighet att pryda en ny Kellogg’s Special K-förpackning och berätta om sina erfarenheter och tankar kring bröstcancer.
Kellogg’s har samarbetat med Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj de senaste fyra åren och har under den tiden tagit fram ett flertal specialdesignade förpackningar i kampen mot bröstcancer. I år har Kellogg’s valt att presentera fyra förpackningar med kvinnor i olika åldrar som håller varandras händer, vilket symboliserar årets tema ”Tillsammans kan vi göra skillnad”. Från vecka 40 utannonserar Kellogg’s en tävling på www.minspecialk.se för att hitta en femte kvinna som ska få pryda en förpackning i samma serie.
Tävlingen går ut på att de tävlande skickar in en bild på sig själva samt en text om deras erfarenheter och relationer till bröstcancer. En jury från Kellogg’s kommer att utse vinnaren på samma sajt i mitten av oktober och förpackningen kommer att finnas till försäljning i december i år. Förutom att synas på förpackningens framsida kommer man att finna information om kvinnans erfarenheter och tankar om bröstcancer på baksidan.
– Var nionde kvinna i Sveriges drabbas någon gång av bröstcancer och desto fler har någon sorts relation till sjukdomen genom en nära vän, släkting eller familjemedlem. Genom den här kampanjen vill vi lyfta fram Sveriges kvinnor och ge dem möjlighet att tala om deras erfarenheter och tankar kring bröstcancer, säger Charlotte Madsen, Nordic Marketing Director på Kellogg´s.
Fyra kvinnor
Till årets Rosa Bandet-kampanj har Kellogg´s tagit fram fyra nya förpackningar. Varje förpackning har en kvinna med utsträckta armar på framsidan. Ställer man förpackningarna bredvid varandra ser det ut som om de håller varandra i händerna vilket symboliserar årets tema som är “Tillsammans kan vi göra skillnad”.
Tävlingen pågår på www.minspecialk.se från vecka 40 till vecka 42 då vinnaren utses. Kellogg´s Special K Classic 500 g med den femte kvinnan kommer att finnas till försäljning i livsmedelsbutiker runt om i Sverige med start i december, 2010. Cirkapris från 26,90 kr.
Kort om Kellogg’s och Special K
Grunden till företaget Kellogg’s lades i och med Will Keith Kelloggs upptäckt av den rostade flingan, som sedan utvecklades till Kellogg’s Corn Flakes. Idag har företaget vuxit ”bortom frukost” till ett brett internationellt matföretag. Kellogg’s harfunnits på den svenska marknaden sedan 1929. År 1960 lanserades Kellogg’s Special K i Sverige och har sedan dess blivit det största varumärket Kellogg’s har på den svenska marknaden. I Sverige finns Special K i fyra varianter; Classic, Red Berries, Dark Chocolate & Strawberry samt Fullkorn. www.kelloggs.se
Kort om Cancerfonden och Rosa Bandet
Cancerfonden har sedan 2003 arbetat med Rosa Bandet-kampanjen i Sverige tillsammans med svenska folket, organisationer och företag. I Sverige har Cancerfonden genom Rosa Bandet samlat in närmare 265 miljoner kronor till kampen mot bröstcancer.
Relaterade inlägg:
- Kellogg’s® och rosa bandet i samarbete
- Fakta Kellogg’s® och Rosa Bandet
- Fakta Kellogg’s® och Rosa Bandet
- Kellogg’s® stödjer Rosa Bandet för fjärde året i rad
- Solrosor i ny förpackning