ÖL /
Öl ligger belgarna varmt om hjärtat. De har ett stort antal inhemska öl och hela 126 bryggerier på 10,5 miljoner invånare. I Sverige har belgisk öl en positiv trend och försäljningen har ökat kraftigt.
Bara det senaste året har det sålts 22 % mer belgisk öl på Systembolaget jämfört med året innan.
Störst bland de belgiska ölen i Sverige är Leffe Blond som driver kategorin framåt och har 27 % av den totala försäljningen*. Nyligen fick även Leffe Blond guldmedalj på Stockholm Beer & Whisky Festival.
Belgiska öl är bryggda för att drickas i trevligt sällskap när man vill njuta av någonting riktigt gott och välsmakande. Det grundar sig i en finsmakarkultur som sätter kvaliteten på ölet i första rummet. Intresset för belgiskt öl växer stadigt och antalet öl från Belgien har ökat explosionsartat i Sverige. Antalet belgiska ölsorter som säljs på Systembolaget, inklusive privatimport, har ökat från 97 till 128 stycken sedan 2007** och sett enbart till de som sålt mer än 1 000 liter har antalet produkter ökat med 30 %.
Det mest populära belgiska ölet i Sverige är Leffe. Att det är ett gastronomiöl som passar bra till mat ärkanske en av anledningarna till att det även är det mest populära belgiska ölet i Frankrike. Ölet härstammar från klostret Notre Dame de Leffe, grundat 1152, där prästerna utvecklade ett öl med en omisskännlig belgisk karaktär. Alltså en mjuk arom med fruktiga och kryddiga inslag i bra balans. Leffe är också ett så kallat högdensitetsöl, där mer råvaror används vid framställningen för att få fram en kraftig smakupplevelse. Leffe är inte bara en konsumentfavorit med en försäljningsökning på 17 % i år*, det får även högsta betyg av ölkännare, bland annat tre stjärnor och betyget ”exceptionell produkt” av iTQi*** och guld under Stockholm Beer and Whisky Festival 2009****.
– Det är tydligt att den belgiska öltrenden är här för att stanna. Ölen håller hög kvalitet och går därför hem hos de svenska öldrickarna. Varför just Leffe Blond leder utvecklingen tror jag beror på att det är ett rent, neutralt öl med alla de typiska karaktärsdragen för belgiskt öl samtidigt som egenskaperna är återhållna och balanserade, säger Joakim Losin, ölexpert på Carlsberg Sverige. Belgiska öltraditioner
Serveringen av belgiska öl tas på största allvar i Belgien. Först och främst skall ölet enligt tradition alltid serveras i glas som är särskilt tillverkade för ölsorten och har rätt form för att ölet skall komma till sin rätt. Klosteröl som Leffe dricks ur ett så kallat chalice-glas, som är format likt ett vinglas och lyfter klosterölens starka och smakrika aromer. På belgiska krogar använder bartendern även ofta sig av klassiska ölknivar när han eller hon tappar öl från fat. Skumkronan skärs av med ett snabbt drag innan servering och lämnar kvar en slät yta med ett tjockt och krämigt skum utan stora bubblor som spricker lätt och påskyndar upplösningen av skumkronan.
På Systembolaget säljs Leffe Blond (6,6 %, 17,90 kr, 330 ml) och Leffe Brune (6,5 %, 17,90 kr, 330 ml).
* Systembolagets försäljningsstatistik, mätperiod år till dato 2009
** Systembolagets försäljningsstatistik, mätperiod år till dato september 2007 till 2009
*** iTQi, International Taste & Quality Institute, ledande fristående föreningen för kockar och sommelierer.
**** Stockholm Beer & Whisky Festival, Kategorin ”Ale, Belgisk stil 6 % och över”.
Om Carlsberg Sverige
Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl,
mineralvatten och läsk samt distribuerar ett brett vin-och spritsortiment. Carlsbergs framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig nästan 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet i över 40 länder.
Relaterade inlägg:
- Försäljningen av alkoholfri öl ökar internationellt (15.8)
- Intresset för tjeckisk öl ökar i takt med svenskarnas ölkunskap (15.4)
- Intresset för indisk mat ökar i Sverige (14.8)
- Intresset för drycker kopplade till högtider ökar (14.4)
- Premiumöl för alla svenska högtider (6.5)