SPRIT /
I över 200 år har vi haft möjlighet att njuta av Gordon’s® gin, som än idag destilleras efter det hemliga ursprungsreceptet. Dess omåttliga popularitet går det inte att ta miste på. Hela 10 flaskor Gordon’s® gin konsumeras per minut världen över och 99 stycken Gordon’s® & Tonic serveras varje minut. Nytt till hösten är att denna populära klassiker får en ny modern design.
I slutet av augusti kommer Gordon’s® gin, ett av världens mest sålda ginvarumärken, i ny skepnad. Både logotype och etikett har moderniserats samt att flaskan har fått en mer elegant och slankare form. Färgerna rött och gult, som är starkt förknippat med Gordon’s® gin, är kvar. Gordon’s® gins nya look ger ett fräscht och sofistikerat intryck som väl överensstämmer med dess image.
– Vi är mycket nöjda med den nya designen. I och med att man har valt att behålla typiska detaljer som karaktäriserar Gordon’s® gin känns den både modern och klassisk på en och samma gång, säger Magnus Bååthe, Brand Manager för Gordon’s® gin på Diageo.
En välbevarad hemlighet
Året var 1769 då Alexander Gordon utvecklade receptet bakom Gordon’s® gin. Han provade ett flertal olika ingredienser innan han tillslut valde en blandning som han kom att kalla Special London Dry Gin. Den var speciell, den var destillerad i London och den var torr. Receptet har förblivit oförändrat och är än idag en välbevarad hemlighet. Bara tolv personer i världen känner till det.
Gordon’s® & Tonic – världens första cocktail
1858 skapades världens första cocktail, vars ingredienser bestod av Gordon’s® gin och tonic water. Denna drink är idag en riktig klassiker. Förutom att den är läskande god är den lätt att blanda. Fyll ett highballglas med is, slå på 6 cl Gordon’s® gin och fyll upp med tonic – rör om. Garnera med en citronskiva. Klar att serveras!
Gordon’s® gin är en unik blandning av enbär, citrus och olika örter och kryddor av högsta kvalitet och är noggrant destillerad, detta för att uppnå den rätta karaktäristiska, friska och torra smaken. Gordon’s® gin (37,5 %) i ny design kommer ut på marknaden i augusti 2006. Priset är 239 kronor för 700 ml. Varunummer är 35.
Relaterade inlägg:
- Klassikern The Famous Grouse lanseras i ny modern design (33.9)
- Fortant Syrah Rosé – snygg, god och populär (18.6)
- Nu är det klassiker som gäller för drinkarna (18)
- Königsmosel – traditionellt vardagsvin till modern asiatisk mat (17.3)
- Campbell’s populära soppor i design av Andy Warhol (17.1)