Matochdrycker.se

Välkommen till vår matsida!

Tips och recept på mat och dryck

Fakta Cointreau

SPRIT /

I mitten av 1800-talet uppmärksammade Éduardo Cointreau att konsumenterna var trötta på de likörer som fanns på marknaden. Han tog då beslutet att ta fram en kristallklar likör smaksatt med oljor från söta och bittra apelsinskal. Eftersom han inte kunde ta patent på likören utvecklade han en flaska med unik design som kunde patenteras och som starkt knöts samman med produkten. Flaskan tillverkades i kopparfärgat glas och formen var fyrkantig med rundade hörn, samma attribut som än idag kännetecknar Cointreau. Sedan lanseringen har flera generationer Cointreau arbetat med likören och idag drivs företaget av Pierre Cointreau, sonsonson till en av grundarna.

Den första flaskan Cointreau såldes 1849 och precis innan andra världskriget producerades hela åttahundra tusen flaskor per år. Idag säljs Cointreau i 120 länder.

Likörens egenskaper
Cointreau är en likör med 40% alkoholstyrka smaksatt av oljor från söta och bittra apelsinskal. Drycken är genomskinlig men när Cointreau kyls ändras den och blir lätt dimmig, ett bevis på att endast naturliga råvaror använts vid tillverkningen. Även doft och smak påverkas av isen men likörens tydliga karaktär bibehålls. Cointreau kan drickas som den är eller kyld med is och passar också bra i drinkar och används med fördel i matlagning.

Innovativ marknadsföring
Cointreau gjorde snabbt succé inte bara tack vara likörens höga kvalitet och den gynnsamma marknaden. Företaget var mycket dynamiskt och man hade en marknadsföringsstrategi som effektivt gjorde produkten känd och skapade efterfrågan.

Från slutet av 1800-talet fram till perioden efter andra världskriget personifierades Cointreau av Pierrot, tolkad av tre generationers designer. Man bestämde sig sedan att istället fokusera på den distinktiva Cointreauflaskan för en mer modern och effektiv marknadsföring.

Cointreau var en av de första produkter som marknadsfördes på affischer när förbudet för reklamaffischer försvann 1881. Reklamaffischer förblev Cointreaus favoritmedium trots att de även lade mycket energi på att synas ofta och på oväntade ställen så som almanackor, biljetter, tågtidtabeller etc. Cointreau var även tidigt ute när det gällde stortavlor, sponsring av event, medverkande på mässor, produktplacering, radio samt reklamfilm. Dessutom användes flaskan till att kommunicera de prestigefyllda utmärkelser drycken fått runt om i världen.

Relaterade inlägg:

  1. Fakta Piper-Heidsieck (13.9)
  2. Fakta om Black Velvet (13.1)
  3. Fakta veteöl (12.5)
  4. Fakta om MSC (12.5)
  5. Fakta Ciprian’s (12.4)