MAT /
Historia
Cocio grundades 1951 i Danmark av Anker Pallesen. Han fick idén från USA där choklad och chokladmjölk var en stor succé. Tillsammans med sin fru Ella experimenterade Anker hemma i köket för att hitta en perfekt blandning och smak. Till slut hittade de rätt och startade produktion i Esbjerg på Jyllands västkust.
1976 sålde Anker sitt livsverk till ett amerikanskt företag, men produktionen behölls i Esbjerg. Fram till 1999 var Cocio i amerikansk ägo, men då köpte danska E. Bank Lauridsen Holding A/S och IAT företaget. Sedan dess har Arla Foods köpt in sig och äger idag 50 procent av Cocio.
Kuriosa
• Anker Pallesen designade själv Cocios logotyp. Den används fortfarande.
- Under mitten av 80-talet visades den första reklamfilmen för Cocio på TV i Danmark. Det var också en av de allra första reklamfilmerna som sändes på TV i Danmark överhuvudtaget.
- I Danmark är varumärket Cocio lika känt som Lego.
- Majoriteten av de som dricker Cocio i Danmark är mellan 15 och 30 år, det är ungefär lika delar män och kvinnor och det är vanligt att dricka Cocio på caféer, smörgåsbarer eller som ett mellanmål i farten.
- Cocio sponsrar den svenske puckelpist-åkaren Fredrik Fortkord som bland annat vunnit JVM.
Sortimentet i Sverige
I Sverige finns sedan tidigare
• Cocio på 70 cl-flaska.
• Cocio på 40 cl-flaska.
• Cocio på 20 cl-flaska.
Produkterna har 2-års hållbarhet i vanlig rumstemperatur och är till 100 procent tillverkade på naturliga råvaror.
Och nu kommer även
• Cocio Cappuccino på 25 cl-flaska.
Produkten har 9-månaders hållbarhet i vanlig rumstemperatur och är till 100 procent tillverkad på naturliga råvaror.
Relaterade inlägg:
- Cocio Cappuccino-drinkar för vuxna
- Svenskarna älskar sitt kaffe
- Fakta Cointreau
- Fakta Ciprian’s
- Fakta ALMONDY