TRENDER /
Efterfrågan på produkter som går att äta i farten ökar i takt med att vår livsstil förändras. Vi lever ett alltmer aktivt liv och prioriterar inte att lägga lika mycket tid på inköp och tillagning av mat som förr. Trenden har skapat begreppet ”on the go-snacking” och flera produkter har tagits fram för att möta det ökade behovet av snabba och enkla måltidslösningar. Senast i raden av lanseringar är Estrellas Dip it, ett portionsförpackat snacks att konsumera i farten.
Den nya mattrenden kommer från USA och Storbritannien och sprider sig nu över västvärlden. Behovet av snabba och enkla måltidslösningar är ett resultat av våra alltmer pressade tidscheman. Det finns helt enkelt inte alltid tid över till att strosa runt i matbutiker, handla, tillaga och sedan äta måltiden.
– Trenden att äta i farten har medfört förändrade konsumtionsmönster och efterfrågan av snabba och enkla måltidslösningar har ökat. Vi arbetar aktivt för att ta fram produkter som möter de nya behoven och underlättar för den moderna konsumenten. Den senaste produkten som vi tagit fram heter Dip it och kommer ut på marknaden i vår, säger Jessika Höglund, Produktchef på Estrella.
Enligt en undersökning äter vi svenskar snacks* i snitt två gånger per dag. Hälften av dessa snacks är godis och hälften är av mer matig karaktär. Tre fjärdedelar av all snacks som konsumeras i farten köps direkt vid tillfället för konsumtion. Tillgängligheten är alltså i många fall avgörande för vilket snacks som konsumeras då vi, i så stor utsträckning som möjligt, vill undvika att ta omvägar för att handla.
Dip it är enkel att äta i farten
För att möta konsumentens nya behov har Estrella tagit fram flera produkter under konceptet ”on the go-snacking”. Den senaste är Dip it, ett portionsförpackat snacks som är anpassat för att konsumeras i farten. Dip it är en kombination av sticks (snacksstavar) och dipp som är färdig att konsumera direkt vid köp. Dip it finns i två smaker: Sourcream & Onion-sticks med vitlök och örtdip samt Paprika-sticks med ostdip.
Dip it finns ute i handeln fr om vecka 14 och kommer kosta cirka 9 kronor.
*Definition av snacks: Mat och dryck som intas mellan de vanliga måltiderna eller som ersättning för en vanlig måltid vilken tid som helst på dygnet, vart som helst, med eller utan rutiner.
Källor: Snacking in Sweden, Diary & Segmentation, Insight Market Research and Consulting, september 2001 samt” Food on the go”, Datamonitor Europe, 1998.
Kort om Estrella
Estrella är marknadsledande på den svenska snacksmarknaden. Estrella grundades 1946 och ingår idag i Kraft Foods AB. Estrella omsätter 675 Mkr och har ca 300 anställda. Estrella marknadsför tre produkter under konceptet ”on the go-snacking”: Estrella Mini, 6-pack och Dip it. Hemsida: www.estrella.se
Relaterade inlägg:
- Sidekick – Efter succén i England kommer den till Sverige
- Intermezzo Quick – ett nytt varmt mellanmål för folk i farten
- Färdigblandade drinkar på flaska en trend som växer
- Fakta om Dr. Oetker Sverige
- Intresset för indisk mat ökar i Sverige