Lanserar två nya soyor inspirerade av rådande mattrender
För över fyrtio år sedan introducerades Mrs Cheng´s Mushroom Soy på den svenska marknaden, idag är den en självklarhet i de svenska köken.
Nu utökas soyautbudet i Sverige med två nya varianter av högsta kvalitet. Mrs Cheng´s Imperial Soy är en premiumsoya för alla finsmakare och Mrs Cheng´s Seafood Soy är en smaksatt soya som passar perfekt till fisk och skaldjur.
Soya är en mycket användbar smaksättare, men soyautbudet i Sverige har sedan introduceringen varit relativt begränsat. Vi har enbart kunnat välja mellan den mörka kinesiska soyan och den ljusare japanska soyan. Nu lanserar Mrs Cheng´s två nya typer av soya som båda öppnar upp för användning av soya på ett nytt sätt.
– Intresset för matlagning ökar och med det växer även intresset för ingredienser och råvaror. Konsumenterna söker djupare kunskap om tillverkning, historik och användningsområden för att själva kunna experimentera i köket och briljera med sina kunskaper, säger Eva-Lisa Högström, ansvarig för
Mrs Cheng´s i Sverige. I linje med denna trend lanserar vi därför två nya soyor eftersom finsmakaren är intresserad av nya inspirerande produkter och ”soyakännaren” föds genom ett större urval.
Imperial Soy
Imperial Soy är en premiumsoya av högsta kvalitet. Soyan graderas som Superior grade, det vill säga högsta möjliga gradering på den i Kina framtagna kvalitetsskalan för soya. Imperial Soy innehåller en mycket hög andel soyabönor som alla är noggrant utvalda vilket ger en exklusiv och koncentrerad smak. Soyan kännetecknas av en klar och djup moccafärg och smaken är komplex och fyllig med viss sötma. Mrs Cheng´s Imperial Soy tillverkas i begränsad upplaga och kommer ut i en ny limited edition varje år.
Seafood Soy
Seafood Soy är en smaksatt soya med tydlig skaldjurssmak. Det är en ljus soya smaksatt med ostronextrakt vilket gör att den passar utmärkt till rätter med fisk och skaldjur, wokade grönsaker eller sushi. Soyan är av mycket hög kvalitet, den har en balanserad fisksmak med antydan till hav och tång samt en tydlig sötma. Färgen är klart ljusbrun med viss röd nyans.
Båda soyorna lanseras i dagligvaruhandeln med start vecka 6, 2006. Imperial Soy säljs i glasflaskor om 375 ml och kostar cirka 26 kronor, Seafood Soy säljs i glasflaskor om 150 ml och kostar cirka 12 kronor.
Kort om Mrs Cheng´s
Mrs Cheng´s säljs och marknadsförs sedan 2004 av den norska livsmedelskoncernen Rieber & Søn ASA. Inom varumärket Mrs Cheng´s marknadsförs ett 30-tal asiatiska produkter. Mushroom Soy introducerades av Mrs Cheng´s på 60-talet och är idag den mest sålda asiatiska produkten alla kategorier.
Relaterade inlägg:
- Att prova soya
- Mrs Cheng’s Kycklingwok
- Nya produkter i Mrs Cheng´s sortiment
- Biff med cashewnötter – av Anne Cheng
- Mrs Cheng’s Wok noodles – snabbare, hälsosammare och godare