Matochdrycker.se

Välkommen till vår matsida!

Tips och recept på mat och dryck

Sveriges populäraste ostar i ny förpackning

MAT /

Röda ränder, blåa ränder, gröna ränder, svarta ränder…

Präst®, Herrgård®, Grevé® och Hushållsost är Sveriges populäraste ostsorter. Under augusti kommer Ostkompaniets sortiment i ny inspirerande design som underlättar ostvalet och sätter färg i kylskåpet.

Ostkompaniet har i en omfattande undersökning tagit reda på vilka behov konsumenterna har när det gäller ostförpackningar och information på dessa. De nya förpackningarna har utformats för att tillgodose dessa önskemål och behov.

– Vi är oerhört nöjda med de nya förpackningarna. Vi tycker att vi har uppnått målet att ge tydlig information, just det som konsumenterna efterfrågar har fått utökat utrymme och placerats på så sätt att det blir extra tydligt. Ostsort, smakstyrka och fetthalt är enklare att utläsa på de nya förpackningarna, säger Astrid Woggart Reichel på Ostkompaniet.

När Ostkompaniet gjorde om ostförpackningarna valde man även att utveckla smakbeskrivningarna som nu både är tydligare och har fått större utrymme. Detta är ett mervärde för konsumenterna eftersom de uppger att detta är svårt att hitta idag.

Nya designen
De nya förpackningarna har alla samma randiga design men färgerna är olika för de fyra produktvarumärkena. Att färgerna exponeras till max gör det extremt enkelt att hitta sin personliga favorit i ostdisken. Herrgård® har ett grönt mönster, Präst® har ett svart mönster, Grevé® har ett blått mönster och Hushåll har ett rött mönster.

– Det här är ett helt nytt utseende på en livsmedelsförpackning. Med det kraftfulla grafiska mönstret vill vi skapa igenkänning i ostdisken. Leder det till att vi kan inspirera till nya ostupplevelser så är vi väldigt nöjda, fortsätter Astrid.

Kort om Ostkompaniet
Ostkompaniet bildades 1 januari 2002 och är ett företag som ägs av Milko och Skånemejerier. Ostkompaniet marknadsför och säljer de hårdostar som produceras av Milko och Skånemejerier. Idag finns cirka 25 varumärken i sortimentet. Visionen är att bli Sveriges mest älskade ostföretag. Företaget ser att inspirera människor till spännande ostupplevelser som en av sina viktigaste uppgifter. Marknadsandelen för egentillverkad ost är cirka 25 procent av den svenska hårdostmarknaden och omsättningen uppgår till cirka en miljard kronor.

Relaterade inlägg:

  1. Sveriges populäraste ostar
  2. Tänk Whisky – Sveriges populäraste whiskybok
  3. Sveriges mest folkkära öl får ett kaxigt syskon
  4. Solrosor i ny förpackning
  5. Kellogg’s söker ansikte till Special K Rosa Bandet-förpackning