Matochdrycker.se

Välkommen till vår matsida!

Tips och recept på mat och dryck

Kellogg’s Special K fortsatte stödja kampen mot bröstcancer

MAT /

Skänker 660 000 kr från försäljningen till Rosa Bandet

Kellogg’s Special K har varit sponsor till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj sedan 2007 och i år skänkte man två kronor för varje såld specialdesignad förpackning av Special K Classic och Special K Bliss. Med konsumenternas hjälp lyckades man samla ihop 660 000 kr till kampen mot bröstcancer. Förutom att bidra genom intäkter från försäljningen valde man i år även att i samarbete med Rosa Bandet ta fram en sms-tjänst för att påminna kvinnor om att undersöka sina bröst en gång i månaden.

I samband med årets Rosa Bandet-kampanj tog Kellogg’s fram två specialdesignade förpackningar i kampen mot bröstcancer; en för Special K Classic och en för Special K Bliss. Årets rosa band hade designats av arkitekten Gert Wingårdh, och utgjorde även en del av designen som fanns på Special K’s förpackningar. Varje såld förpackning bidrog med två kronor till Rosa Bandet-kampanjen. Totalt inbringade försäljningen 660 000 kr i bidrag till Cancerfonden. Genom att fortsätta äta flingor till frukost och Special K Bliss till mellanmål, blev den goda vanan även en god sak i kvinnor och mäns kamp mot bröstcancer.

– Att kampanjen för Rosa Bandet var en framgång är en vinst för oss alla. Det är ett tydligt bevis på att en liten insats kan växa till något stort och att vi tillsammans kan sprida kunskap och få Rosa Bandet-kampanjen att växa sig större, säger Steen Koch, nordisk marknadsdirektör, Kellogg’s.

Nytt för i år var sms-tjänsten som Kellogg’s Special K’s lanserade i samarbete med Rosa Bandet. Genom att anmäla sig till sms-tjänsten får kvinnor en påminnelse en gång i månaden under ett års tid att undersöka brösten. Kontinuerliga undersökningar av brösten ökar inte bara kvinnors kunskap om sina bröst utan lär dem även att känna igen och upptäcka eventuella förändringar. Tjänsten gick att anmäla sig till från den 1 september i år och kostnaden per påminnelse är 1 kr plus sms-taxa.

– Gensvaret från konsumenterna har varit mycket positivt, vilket känns jättekul. Kellogg’s Special K arbetar kontinuerligt med mottot ”to pass on a good habit” och genom sms-tjänsten har vi arbetat för att underlätta för kvinnor att undersöka sina bröst och för att minska risken att eventuella förändringar upptäcks försent, säger Steen Koch, nordisk marknadsdirektör, Kellogg’s.

Kellogg’s Special K Classic och Special K Bliss med specialdesign såldes i livsmedelsbutiker runt om i Sverige under oktober 2009. Sms-tjänsten lanserades den 1 september 2009, är aktiv till den 1 oktober 2010 och går fortfarande att anmäla sig till.

Kort om Kellogg’s och Special K

Grunden till företaget Kellogg’s lades i och med Will Keith Kelloggs upptäckt av den rostade flingan, som sedan utvecklades till Kellogg’s Corn Flakes. Idag har företaget vuxit ”bortom frukost” till ett brett internationellt matföretag. Kellogg’s har funnits på den svenska marknaden sedan 1929. År 1960 lanserades Kellogg’s Special K i Sverige och har sedan dess blivit det största varumärket Kellogg’s har på den svenska marknaden. I Sverige finns Special K i fyra varianter; Classic, Red Berries, Dark Chocolate & Strawberry samt Fullkorn. www.kelloggs.se

Kort om Cancerfonden och Rosa Bandet

Cancerfonden har sedan 2003 arbetat med Rosa Bandet-kampanjen i Sverige tillsammans med svenska folket, organisationer och företag. I Sverige har Cancerfonden genom Rosa Bandet samlat in drygt 260 miljoner kronor till kampen mot bröstcancer.

Relaterade inlägg:

  1. Kellogg’s® och rosa bandet i samarbete
  2. Fakta Kellogg’s® och Rosa Bandet
  3. Kellogg’s® stödjer Rosa Bandet för fjärde året i rad
  4. Fakta Kellogg’s® och Rosa Bandet
  5. Kellogg’s söker ansikte till Special K Rosa Bandet-förpackning