Matochdrycker.se

Välkommen till vår matsida!

Tips och recept på mat och dryck

Fakta Kellogg’s® och Rosa Bandet

MAT /

Kellogg’s®
Kellogg’s är ett internationellt företag som bygger på den mer än 100 år gamla uppfinningen av Corn Flakes och andra flingprodukter. Idag har företaget vuxit ”bortom frukost” till ett brett internationellt matföretag. Kellogg’s är också ett lokalt nordiskt företag med ett produktsortiment som är anpassat till nordisk smak och som avspeglar de nordiska konsumenternas preferenser. Kellogg’s har funnits på den svenska marknaden sedan 1929.

Special K®
Kellogg’s lanserade Kellogg’s Special K i Sverige 1960 och har sedan dess blivit det största varumärket Kellogg’s har på den svenska marknaden. Special K är en såväl omtyckt som välkänd produkt i många svenska hem. På den svenska marknaden finns Special K i fyra varianter där tre av dem framställs av ris och vete. Special K finns i smakerna Classic, Red Berries och Dark Chocolate & Strawberry. I tillägg till dessa finns även Special K Fullkorn som är fullkornsflingor med nyckelhålsmärkning.

Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj
Cancerfonden har sedan 2003 arbetat med Rosa Bandet-kampanjen i Sverige tillsammans med privatpersoner, föreningar och företag. I Sverige har Cancerfonden genom Rosa Bandet samlat in närmare 265 miljoner kronor till kampen mot bröstcancer. Dessa pengar går till informations- och kunskapsspridning, bröstcancerforskning och grundforskning som kommer till nytta för bekämpning av alla cancerformer.

Historik Special K och Rosa Bandet
Sedan 2007 är Special K Cancerfondens ”Rosa Bandet Partner”, vilket bland annat innebär att under en angiven period går en viss del av intäkterna från försäljningen, av en eller flera produkter, till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. I oktober 2007 bytte Kellogg’s symboliskt färg från rött till rosa på samtliga Special K Classic och Special K Fullkorn paket och donerade 2 kronor per varje sålt paket. 2008 togs en speciell design på förpackningen fram med ett rosa mönster som symboliserade kampanjen och Rosa Bandets betydelse. 2009 skänkte Kellogg´s 2 kronor från varje sålt paket av Kellogg’s® Special K® Classic 750 g samt Kellogg’s®
Special K® bliss™ Raspberry & Chocolate. 2009 års paket visade på baksidan två rosa frukostskålar som formar ett par bröst medan framsidan pryddes av ett rosa mönster samt 2009 års design av Rosa Bandet. Det var den prisbelönte arkitekten Gert Wingårdh som tog fram bandet som pryddes av orden ”ska bara” i blindskrift, vilket även kunde läsas med fingrarna på Kellogg´s förpackning. Kampanjerna har varit stora succéer och Kellogg’s har hittills sammanlagt samlat in över 2,2 miljoner kronor som gått till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj och kampen mot bröstcancer.

Vad gör man i år
2010 kommer Kellogg’s att skänka 2 kronor från varje sålt paket av Kellogg’s® Special K® Classic. Till årets Rosa Bandet-kampanj har Kellogg´s tagit fram fyra förpackningar där varje förpackning har en kvinna med utsträckta armar på framsidan. Ställer man de fyra förpackningarna bredvid varandra ser det ut som om det håller varandra i händerna vilket symboliserar årets tema som är “Tillsammans kan vi göra skillnad”. På baksidan av paketen finns en bild på de fyra kvinnorna, som alla är i olika ålderskategorier, tillsammans där de berätta om sina olika erfarenheter av och tankar kring bröstcancer. Förpackningen pryds även av årets design av Rosa Bandet som är framtaget av den välkända svenska illustratören Liselotte Watkins. Kellogg’s Special K Classic 500 g och 750 g med specialdesign finns i livsmedelsbutiker runt om i Sverige under oktober månad, 2010.

Relaterade inlägg:

  1. Fakta Kellogg’s® och Rosa Bandet
  2. Kellogg’s® och rosa bandet i samarbete
  3. Kellogg’s® stödjer Rosa Bandet för fjärde året i rad
  4. Kellogg’s söker ansikte till Special K Rosa Bandet-förpackning
  5. Fakta om Domstein Enghav